932 932 88 - 021   مشاوره رایگان

نشان کام یاران

دلیل صدا و لرزش زیاد کیس کامپیوتر​

The reason for the loudness and vibration of the computer case

آنچه در این مطلب خواهید آموخت

اصولاً صدا و لرزش زیاد کیس یه هشدار محسوب میشه.گاهی هم پس از چند دقیقه که کامپیوتر رو روشن میکنیم و بعد از تحمل صدای زیاد، کامپیوتر بصورت ناگهانی خاموش میشه.

برای اینکه بدونید چرا کامپیوتر یا لپ تاپ ناگهان خاموش میشه مقاله ” دلایل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر یا لپ تاپ ” رو مطالعه کنید.

وقتی کامپیوتر روشن میشه، صدای خفیف و مستمری شبیه به زوزه باد به گوش میرسه.اگر این صدا کمی زیاد شد و یا با لرزش کیس یا بدنه لپ تاپ همراه شد، هشداری جدی برای کاربر تلقی میشه و بهتره که هرچه سریعتر به فکر چاره بود.

علت صدا دادن کیس کامپیوتر
صدا و لرزش زیاد کیس

اما “دلیل صدا و لرزش زیاد کیس” چیه؟

صدا و لرزش کیس دلایل زیادی میتونه داشته باشه. لیکن ما در این مقاله سعی میکنیم مهمترین و اصلی ترین دلایل و راه های رفع اون رو بصورت کاربردی و البته مختصر بیان کنیم.امیدواریم که راهگشا باشه و مشکل شما رو مرتفع کنه.

اما اگر به هر دلیلی امکان رفع مشکل براتون مهیا نبود، همکاران من در واحد امداد رایانه در محل و تعمیر کامپیوتر در محل آمادگی دارن که در صورت اعلام نیاز شما، به سرعت خودشون رو به محل شما برسونن و مشکل رو در محل خودتون مرتفع کنند.

1- در ابتدای روشن شدن سیستم ، کیس صدا و لرزش زیادی داره و به مرور کم میشه

داخل تمامی کیس ها حداقل دو دستگاه فن وجود داره. فن پاور و فن سی پی یو.

البته برخی از کیس ها از فن بدنه کیس برای تخلیه هوای گرم و فن کارت گرافیک هم بهره میبرند.

در هر حال هر کدام از فنهای سیستم به مرور زمان دچار مشکل میشن که اگر سریع به فکر چاره نباشید ممکنه با مشکلات جدی تری مواجه بشین.

کارخانجات تولید فن برای روان و بهینه کار کردن، محور پروانه فن ها رو روغن کاری میکنند و بر روی بخش انتهایی میله پروانه یک برچسب بعنوان درپوش قرار میدن که از ورود گرد و غبار جلوگیری بشه.

چرا کیس کامپیوتر صدا می دهد

اما به مرور زمان غبار ریز از فواصل قسمت ابتدایی فن وارد شده و در ترکیب با روغن ماده ای لزج و سفت شبیه به گِل رو تشکیل میده که باعث عدم چرخش مناسب فن ها میشه.

در فصول سرد سال و یا در زمانی که سیستم تازه روشن میشه و هنوز گرما در سیستم ایجاد نشده، این ماده کمی سفت و غلیظه و زمانی که سیستم رو روشن میکنیم باعث میشه که فشار زیادی به فن تحمیل بشه و صدای نسبتاً زیادی تولید میشه .

البته پس از چند دقیقه کار کردن فن و ایجاد گرما و به تبع اون شل و رقیق شدن ماده مذکور، فن روان شده و صدا قطع میشه.

راه حل: فن معیوب باید از روی سیستم باز و سرویس بشه. یعنی با اسپری مخصوص از آلودگیها پاک بشه و بعد از روانکاری مجدداً بسته بشه.

دلیل صدا دادن کیس کامپیوتر

2-سیستم از لحظه روشن شدن تا لحظه خاموش شدن بصورت بی وقفه صدای آزار دهنده میده

گاهی محور فن یا سوراخی که میله ی پروانه فن داخل اون به چرخش در میاد دچار خردگی میشه و اصطلاحاً میله در جای خودش لق میزنه (بعنی فاصله ای بین محور یا میله فن با دیواره ی بدنه ایجاد میشه) که باعث عدم عملکرد صحیح فن میشه.

برای تشخیص صحیح کافیه که فن رو از جای خودش خارج کنید و با یک دست بدنه فن و با دست دیگه پروانه فن رو بگیرید و خلاف جهت همدیگر به چپ و راست بکشید.

در صورتی که احساس کردین فن در جای خودش حرکتی نمیکنه و اصطلاحاً تو جای خودش چفت و محکم هست، فن سالمه ولی اگر  پروانه فن در جای خودش لق میزنه فن معیوب شده.

راه حل: در اولین فرصت نسبت به تعویض فن اقدام کنید.

3-وقتی کیس رو جابجا میکنیم یا با دست نگه میداریم صدا قطع میشه

این مورد نگرانی خاصی نداره. به احتمال زیاد پیچ های درب کیس یا اتصال مادربورد و یا قطعات دیگر دستگاه شل شده و در اثر چرخش فن ها و لرزش کیس باعث به هم ساییده شدن قطعات فلزی و درنتیجه ایجاد صدای آزار دهنده میشه.

کیس هنگام روشن شدن

راه حل: کلیه پیچ ها و اتصالات رو محکم کنید.

علت صدای کیس کامپیوتر

4-لرزش و صدای کیس بسیار شدیده و هیچگاه قطع نمیشه

متأسفانه برخی از همکاران ما به تمیزی و جمع کردن کابلهای داخل سیستم بی توجه هستند. این بی دقتی علاوه بر اینکه باعث عدم تهویه صحیح حرارت حاصل از کارکرد قطعات میشه، گاهی باعث اصابت پروانه فن پردازنده به کابل های رها شده در کیس شده و باعث شکستگی پروانه فن میشه.

گاهی هم شکستن پروانه به دلیل فرسودگی پلاستیک فن در اثر گرم و سرد شدن یا کهنه شدن پلاستیک فن اتفاق میفته.

در این حالت به دلیل عدم تقارن پروانه، در هنگام چرخش لرزش شدیدی در کیس احساس میشه.

همچنین در مواردی که مشکل جدی ایجاد نکنه صدای برخورد کابل با پروانه فن به اندازه کافی آزار دهنده هست . ضمن اینکه به مرور زمان باعث خوردگی عایق کابل و به مرور باعث اتصالی قسمت های لخت شده کابل میشه.

راه حل: در صورت شکستن پروانه ، فن باید تعویض بشه و در صورتی که با کابل ها برخورد میکنه نیاز به جمع آوری و مرتب کردن کابلهای رها شده هست.

5 دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر یا لپ تاپ

5-صدا از بخش جلویی کیس شنیده میشه و بصورت نامنظم اما مستمر

اغلب کیس ها در بخش جلویی از فن استفاده نمی کنند و محل قرارگیری هارد دیسک ها در بخش جلویی کیس هست.

پس اگر صدایی شبیه به تق تق یا تیک تیک و یا شبیه به برخورد دو قطعه فلز به هم رو شنیدید که از جلوی کیس متصاعد میشه، احتمال بسیار زیاد مربوط به هارد دیسک سیستمتونه.

هاردهای قدیمی در حال کار کمی صدای آزاردهنده ایجاد می کنند که کاملاً طبیعیه. اما اگر در هارد دیسک های جدید صدایی احساس کردین، باید کمی نگران بشین و توصیه میشه که با کارشناس خبره (لازم به ذکره که هر کارشناسی خبره محسوب نمیشه) مشورت کنید.

صدای کیس هنگام روشن شدن

راه حل: بررسی سلامت هارد دیسک، رفع بدسکتور هارد دیسک و در نهایت تعویض هارد دیسک

چطور بفهمیم صدا از کدام بخش سیستم تولید میشه؟

کافیه که گوشتون رو به تک تک فن ها نزدیک کنید. فن CPU، فن پاور، فن کارت گرافیک، فن کیس و هارد دیسک.

مطمئناً میتونید تشخیص بدین صدای زیاد مربوط به کدام یک از اونهاست.

اما اگر به هر دلیلی از جمله نزدیکی فن پردازنده و کارت گرافیکی و یا کوچک بودن برخی از کیسها و یا … امکان نزدیک کردن گوش به قطعات وجود نداشت، میتونید با احتیاط کامل نوک انگشتتون رو به آرامی( تأکید میکنم به آرامی) به مرکز پروانه یکی از فن ها نزدیک کنید و کمی فشار بدین تا فن از حرکت بایسته.

اگر صدا قطع شد فن معیوب رو پیدا کردین و در غیر اینصورت فن بعدی رو تست کنید.

هشدار!

با توجه به احتمال آسیب به انگشت و یا شکستن پروانه فن به دلیل نداشتن تجربه کافی، توصیه میکنیم که از یک کارشناس حرفه ای کمک بگیرید.​

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

به مطالعه و یادگیری ادامه دهید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
نشان کام یاران

پاسخگوی سوالات شما هستیم

سوالات شما توسط کارشناسان کام یاران پاسخ داده می شود

4.6 7 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
12 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم بهاری
مریم بهاری
میهمان

ممنون ازراهنماییتون استفاده کردم

mahan
mahan
میهمان

سلام ببخشید سیستم من هر وقت بعضی وقتا روشن میکنم این صداها را میده بعضی وقتا صداها هم زیاد قبلا این صداها نمی امد اگه مشکلم بگین ممنون میشم

مهرا
مهرا
میهمان

سلام.وقتی کامپیوتر را روشن میکنم محافظ برق صدای اتصالی میده وبعدکامپیوترخاموش میشه ولی وقتی کامپیوترخاموش هست محافظ برق به خوبی کارمیکنه ومشکلی نداره وچراغ محافظ روی قسمت Hightروشنه علتش چیه لطفاراهنمایی کنید

میرزایی
میرزایی
میهمان

سلام و وقت بخیر pc من بعد از باز کردن یک برنامه سنگین که به cpu خیلی فشار اورد و هنگ کرد به طوری که نه کیبورد و موس و حتی دکمه پاور هم کار نمی کرد و مجبور شدم سه راهی را خاموش کنم موقع روشن شدن صداهای زیادی میده و فکر نکنم از فن باشه شما می توانید
راهنمایی بکنید ؟

علی
علی
میهمان

سلام من یه کیس گیمینگ دارم و از کولر MasterLiquid ML240L V2 برای خنک کردن cpu استفاده میکنم و فن هاش روی سقف کیس نصب شده. مشکل اینجاست که بعد از تقریبا 1 ساعت داخل بازی بودن گاهی اوقات یکی و گاهی هر دو فن cpu شروع به بالا پایین شدن (حالت لرزش) بهش دست میده.
مثل زمانی که فن خاموشه و با دست پره ها رو بالا پایین میکنی یه حالت خلاصی داره و تکان میخوره!!. دقیقا همون حالتی میشه.

بی نام
بی نام
میهمان

سلام خسته نباشید من هروقت سیستم رو روشن میکنم از فن سی پی یو صدا های خیلی گوش خراشی میاد و بعضی وقتا صدای جیر جیر میاد تا ۱۰ ۲۰ دقیقه این صدای جیر جیر هست و میاد ممنون میشم راهنمایی کنید

ماهان
ماهان
میهمان

چرا کامپیوتر خیلی بلند بد خرررره می کنه